Koedood en Mitsubishi ontwikkelen retrofitkit
Innovatie in de Maritieme Sector
Koedood Marine Group zet samen met Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V. (MTEE) een belangrijke stap richting verduurzaming van de maritieme sector. In mei 2023 werd een intentieverklaring ondertekend met als doel de ontwikkeling van een dual-fuel methanol/diesel retrofitkit voor binnenvaartmotoren. Deze innovatieve technologie maakt het mogelijk om bestaande motoren aan te passen, zodat ze kunnen draaien op zowel methanol als diesel.
De voordelen van methanol als brandstof
Methanol biedt aanzienlijke milieuvoordelen ten opzichte van traditionele fossiele brandstoffen. Het gebruik van methanol leidt tot geen uitstoot van zwaveloxiden (SOx) en aanzienlijk lagere emissies van roet en stikstofoxiden (NOx). Bovendien is methanol eenvoudig te hanteren en op te slaan, omdat het vloeibaar blijft bij omgevingstemperatuur. Dit maakt het een veelbelovende alternatieve brandstof voor de toekomst van de scheepvaart.
De rol van Koedood Marine Group
Als onderdeel van de STORM Group zal Koedood deze retrofitkit op de markt brengen en een belangrijke schakel zijn in de overgang naar een duurzame binnenvaart. Dankzij ons uitgebreide netwerk in de maritieme sector en decennialange ervaring met innovatieve technologieën zijn wij goed gepositioneerd om deze oplossing breed te implementeren.
Een gezamenlijke missie voor een groenere toekomst
De samenwerking tussen Mitsubishi en Koedood onderstreept de gezamenlijke inzet om innovatieve en milieuvriendelijke technologieën te ontwikkelen. De retrofitkit biedt rederijen de mogelijkheid om hun vloot toekomstbestendig te maken zonder grote investeringen in volledig nieuwe schepen. Dit sluit naadloos aan bij onze missie om bij te dragen aan een duurzame toekomst voor de binnenvaart.